Monday 17 November 2014

Ummu Mihjan : Petugas kebersihan masjid di zaman Rasulullah SAW





Kenalkah kita dengan Ummu Mihjan?

Ummu Mihjan, seorang wanita berkulit hitam merupakan salah seorang wanita dari kalangan sahabat Nabi S.A.W.

Ummu Mihjan telah berkhidmat untuk Islam, apa khidmatnya? Membersihkan Masjid di zaman Rasulullah S.A.W. Itu saja? Bagi sebahagian kita, kerja membersihkan masjid, surau atau mana-mana tempat adalah tugas kecil dan selalunya kita panggil orang yang rajin membersihkan surau atau masjid dengan panggil 'Tok Siak'. Gelaran 'tok' itu menggambarkan orang yang rajin berkhidmat membersihakn surau dan masjid ini adalah orang yang telah berusia/ orang tua.

Dr. Aidh al-Qarni di dalam salah satu rancangan tv bertajuk 'Haddathana al-Zaman' telah menyarankan kita agar melakukan 'sesuatu' untuk dunia dan akhirat dengan penuh kesungguhan, walaupun tugas itu nampak 'kecil' atau 'tidak penting' bagi sesetengah mata yang memandang.

Beliau memberikan contoh para sahabat Nabi S.A.W. yang mempunyai pelbagai tugas dan kelebihan termasuk apa yang dilakukan oleh Ummu Mihjan.

Mari kita lihat bersama kisah pendek Ummu Mihjan sebagaimana disebut dalam buku-buku hadith :

"...terdapat seorang perempuan berkulit hitam, kerjanya membersihkan masjid. Pada satu hari dia telah meninggal dunia (para sahabat tidak sempat memberitahu Nabi S.A.W. di atas sebab-sebab tertentu). Maka Nabi S.A.W. bertanya kepada para sahabat yang lain tentangnya (kenapa dia tidak kelihatan lagi membersihkan masjid), lalu mereka memberitahu Baginda bahawa dia telah meninggal dunia...

Rasulullah SAW berkata: "kenapa kamu tidak beritahu kepadaku? Tunjukkan kepadaku kuburnya"

Lalu Baginda pergi ke kuburnya dan menunaikan solat jenazah dan mendoakannya..."

Semoga Allah SWT meredhai dan merahmati Ummu Mihjan....

Kedudukannya mungkin kecil pada pandangan sebahagian manusia pada waktu itu...

Tetapi lihatlah kedudukannya pada pandangan mata Rasulullah S.A.W. !!!

* Kisah Ummu Mihjan adalah kisah yang sahih sebagaimana diriwayatkan oleh Imam-Imam Hadith seperti al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan lain-lain lagi. 

Kita? tak mahukah mengambil peranan tugas kecil begini yang mulia didalam pandangan Allah.

Wahai muslimah, janganlah kalian menganggap remeh suatu kebaikan walaupun sedikit. Jangan pernah berkecil hati dan merasa bahwa kalian adalah orang yang lemah dan tak sanggup memberikan komitment apa pun dalam membangun agenda kehidupan masyarakat islam.

Di dalam kisah Sirah sahabat wanita, sejarah hidup seorang perempuan tua berkulit hitam yang layak menjadi pelajaran bagi segenap kaum muslimin sepanjang sejarah. Beliau adalah muslimah tua yang amat sederhana, namun memiliki kesungguhan yang maksima.

Beliau adalah seorang perempuan tua berkulit hitam yang biasa dipanggil dengan nama Ummu Mihjan. Beliau seorang yang miskin dan lemah. Oleh karena itu, ia selalu mendapat perhatian dari Rasulullah, sebab Rasulullah selalu mengunjungi orang-orang miskin, menanyakan keadaan mereka, dan memberi makan kepada mereka.

Beliau seorang muslimah yang menyadari bahwa dirinya mempunyai kewajiban aqidah dan masyarakat. Akan tetapi, apa yang boleh dilakukan oleh seorang perempuan tua dan miskin seperti dirinya? Namun demikian, beliau tidak mau mendiamkan diri dan putus asa dengan keadaan dirinya, sebab beliau tahu bahwa putus asa adalah sifat yang tidak seharusnya bersemayam di hati seorang muslim.

Beliau mewujudkan kesadarannya itu dengan cara menjaga kebersihan tempat shalat kaum muslim. Beliaulah yang setiap hari membersihkan lingkungan masjid, menyapunya, dan membuang sampah serta kotoran yang berserakan di masjid. Beliau sadar bahwa masjid mempunyai peranan penting dalam islam. Masjid adalah tempat shalat lima waktu dan madrasah yang telah telah menghasilkan banyak ulama dan para pahlawan islam. Di dalamnya, parlimen islam berkumpul 5 kali setiap harinya untuk mengadakan musyawarah, bertukar fikiran, dan mempererat tali kasih sayang di antara mereka. Masjid bagi umat islam kala itu layaknya sebuah lembaga pendidikan yang mengajarkan dasar-dasar pembinaan umat.

Karena itulah, Ummu Mihjan tidak merasa rendah diri dengan apa yang dilakukannya, sebab hal itu adalah upaya maksima yang dapat beliau lakukan. Beliau tidak pernah meremehkan tugasnya dalam membersihkan sampah dan kotoran. Hal itu dilakukannya agar beliau dapat memberikan suasana yang segar dan nyaman kepada Rasulullah dan para sahabat dalam melangsungkan muktamar tingkat tinggi yang rutin dilaksanakan itu.

Tugasnya membersihkan sampah dan kotoran di masjid dilakukannya sampai ia wafat pada masa Rasulullah. Ummu Mihjan meninggal saat hari sudah larut malam. Para shahabat kemudian membawa jenazahnya kepada Rasulullah, namun pada waktu itu para shahabat mendapati beliau sudah tidur dan mereka tidak mau mengganggu tidur beliau. Akhirnya, para shahabat menshalatkannya dan memakamkannya di pemakaman Baqi’ tanpa disertai baginda Rasullulah SAW.

Pagi harinya, Rasulullah merasa kehilangan dan menanyakan keberadaan Ummu Mihjan kepada para shahabat. Mereka menjawab: “Kami telah memakamkannya, wahai Rasulullah. Sungguh, semalam kami telah mendatangi engkau, namun kami mendapati engkau sudah tertidur, sehingga kami tidak mau mengganggu tidur engkau. ” Rasul bersabda : “Berangkatlah kalian (ke kuburnya). “Beliau pun lalu berjalan bersama para shahabat sampai ke makam Ummu Mihjan.

Sesampainya di sana, Rasulullah lalu berdiri dan para shahabat pun berbaris di belakang beliau. Beliau lalu menshalatkannya dengan 4 kali takbir.

Selesai shalat beliau bersabda: “Pekuburan ini penuh dengan kegelapan yang menimpa para penghuninya dan Allah menerangi mereka berkat shalatku.

Semoga Allah mencurahkan rahmatNya kepada Ummu Mihjah, seorang wanita tua yang miskin dan lemah, namun beliau selalu berusaha mempersembahkan yang terbaik bagi islam sekuat tenaganya. Beliau merupakan pelajaran bagi kaum muslim sepanjang masa agar tidak menganggap remeh suatu kebajikan walaupun sedikit.

Dialah wanita yang selama hidupnya dan sesudah kematiannya mendapat perhatian Rasulullah, yang mana beliau mengecam para shahabatnya karena tidak memberitahukan kematiannya kepada beliau, sehingga beliau tidak turut mengantarkan jenazahnya ke tempat peristirahatannya yang terakhir di dunia. Bahkan sikap beliau tidak berhenti hanya sampai di situ, beliau pun segera mendatangi kuburannya untuk menshalatkanya agar Allah menerangi kuburnya berkat shalat beliau itu.

Wahai kaum ibu dan anak gadis sekelian…, apakah setelah ini kalian tahu apa peranan yang dituntut dari kalian terhadap agama dan umat kalian?

Sumber: 

1. http://halaqah.net/v10/index.php?topic=12346.0

2. http://abubaid.blogspot.com/2011/02/ummu-mihjan-petugas-kebersihan-masjid.html

INGIN MEMULAKAN PROJEK TELEKUNG/ SEJADAH/ KAIN PELIKAT DI TEMPAT ANDA? 

Rujuk nota ini : http://sahabattelekungkuantan.blogspot.com/2014/10/bagaimana-memulakan-projek-telekung.html 

No comments:

Post a Comment